Koffie vermindert jicht bij mannen

bewaar artikel
Door: redactie
1/01/08 - 00u01

Goed nieuws voor mannen die last hebben van jicht: wie ten minste zes koppen koffie per dag drinkt, heeft 59 procent minder kans op de pijnlijke kwaal die vooral "veertigplussers met aanleg" kan treffen. Dat blijkt uit een Amerikaans-Canadese studie onder 45.000 mannen ouder dan 40 jaar en staat in de Nederlandse krant De Telegraaf.

Twaalf jaar gevolgd
De mannen werden gedurende twaalf jaar gevolgd tijdens een hele resem medische onderzoeken. Tijdens het onderzoek moesten ze allemaal een bepaald eet- en drinkgedrag aanhouden. Geen van de mannen had jicht op het moment dat het onderzoek startte. Bij 757 mannen werd in de loop van de studie jicht vastgesteld.

Vier à zes koppen
De mannen die meededen aan de studie, bleken het best beschermd tegen jicht bij een consumptie van ten minste zes koppen koffie per dag. In dat geval werd de kans verlaagd met 59 procent. Wie er vier per dag naar binnen werkt, vermindert de kans op jicht met 40 procent.

Het effect was het grootst bij gewone koffie, maar werd ook vastgesteld bij cafeïnevrije koffie. Thee en cola, die ook cafeïne bevatten, hadden geen invloed. Het is niet bekend wat de minimumhoeveelheid dagelijkse koffie is om een effect te hebben.

Urinezuur en genen
Jicht is een reumatische aandoening die zich vooral bij mannen op latere leeftijd manifesteert. Het wordt veroorzaakt door een te hoog urinezuur in het bloed, maar heeft een zware erfelijke component. Het is een zeer pijnlijke aandoening. (tlg/edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!