Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Fit & Gezond
  • Baarmoederhalskanker

Late zwangerschap verkleint risico op baarmoederkanker

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lien Buyck
26/07/12 - 17u28  Bron: Daily Mail
© Thinkstock.

Wie jong mama wordt, heeft minder kans op complicaties bij de zwangerschap. Maar ook later mama worden heeft zijn voordelen, zo blijkt uit een nieuwe studie. Vrouwen die hun laatste kind krijgen als ze 40 zijn, hebben namelijk 44 procent minder kans op baarmoederkanker dan degene die het laatst bevielen op 25-jarige leeftijd. Bovendien is dat beschermende effect tientallen jaren later nog van kracht.

Baarmoederkanker treft het endometrium of baarmoederslijmvlies, de bedekkende laag van de binnenzijde van de baarmoeder. Het is de vierde meest voorkomende kanker bij vrouwen en treft vooral vijftigers en zestigers.

Daling
Een team van de University of Southern California ontdekte nu dat je het risico op deze vorm van kanker kan doen dalen door later te bevallen. Na 30 jaar verkleint het risico met 13 procent voor elke 5 jaar vertraging in laatste geboorte.

In vergelijking met vrouwen die het laatst bevielen op 25 jaar, hebben degene die het laatst mama werden tussen 30 en 34 jaar dus 17 procent minder kans op de ziekte. Bij vrouwen tussen 35 en 39 jaar gaat het al om een vermindering van 32 procent.

Studieleidster Veronica Setiawan: "Ook nadat we andere factoren uitsloten, zoals gewicht, aantal kinderen en gebruik van voorbehoedsmiddelen, bleef laat moeder worden een beschermende factor. Bovendien werkten we met een groot corpus: 8.671 vrouwen met baarmoederkanker en ongeveer twee keer zoveel proefpersonen die fungeerden als controlegroep. De zekerheid van onze resultaten is dus vrij groot."

    Lees ook

  • Hoeveel koffie moet je drinken om baarmoederkanker tegen te gaan?
  • Waarom oudere mama's betere opvoeders zijn
  • Meer baarmoederhalskanker door onenightstands

Goed nieuws dus, zeker omdat het beschermende effect ook langdurig is. "We stelden vast dat het lagere risico bleef bestaan bij oudere moeders uit verschillende leeftijdsgroepen, van vijftigers tot 70-plussers. De bescherming tegen baarmoederkanker blijft dus vele jaren bestaan", aldus dr. Setiawan.

Langdurig effect
Daarnaast bleek er ook geen verschil te zijn tussen de twee verschillende types baarmoederkanker, bij beide werd het risico verlaagd door een late geboorte. "Er is het veelvoorkomende type 1, waarvan we denken dat het gelinkt is aan de blootstelling aan oestrogeen, en het zeldzamere en agressievere type 2, dat waarschijnlijk onafhankelijk is van de hormonen", legt dr. Setiawan uit.

Waarom een late laatste zwangerschap een beschermend effect heeft, is nog niet helemaal duidelijk. Het is mogelijk dat vrouwen die in staat zijn om zwanger te worden op latere leeftijd een gezonder baarmoederslijmsvlies hebben of minder menstruele cycli zonder ovulatie doormaken. Een andere mogelijkheid is de verlengde blootstelling aan het hormoon progesteron, wat vooral voordelen biedt op latere leeftijd.

"Als we het exacte mechanisme van bescherming kunnen blootleggen, dan kan het onze kennis over baarmoederkanker vergroten en dus ook helpen om het te voorkomen", klinkt het hoopvol bij de wetenschapster.

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Baarmoederhalskanker
  • Ziektes en aandoeningen
  • Family
  • Zwangerschap: Do's & Don'ts
  • Kanker
  • Zwanger

gerelateerd nieuws

  • Hoeveel koffie moet je drinken om baarmoederkanker tegen te gaan?

  • Waarom oudere mama's betere opvoeders zijn

  • Meer baarmoederhalskanker door onenightstands

Meer over
  • Baarmoederhalskanker
  • Ziektes en aandoeningen
  • Family
  • Zwangerschap: Do's & Don'ts
  • Kanker
  • Zwanger
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet