Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Fit & Gezond
  • Acne

Zeewier als antwoord op acne?

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lynn Formesyn
22/05/12 - 11u40  Bron: Daily Mail

Puistjes kunnen iedereen treffen op eender welke leeftijd en hoewel de acnevorming in de meeste gevallen mild is, neemt het bij 15 procent van de wereldbevolking extremere vormen aan. Ongeveer 1 op 4 van deze acnelijders houdt er permanent littekens aan over en toch blijkt uit onderzoek dat er in 50 procent van de gevallen niets gedaan wordt om het huidprobleem aan te pakken.

Vooral tienerjongens lijken helden te zijn in het ontwijken van een goede huidverzorging. Daarom hebben de onderzoekers van dit zeewierproduct zich vooral toegespitst op mannelijke tieners en twintigers, die door hun testosteronproductie sowieso extreem vatbaar zijn voor acnevorming.

Zeewier
Hoewel de gedachte aan zeewier misschien niet onmiddellijk puistbestrijdende eigenschappen oproept, zou het volgens onderzoekers zeer effectief zijn in het vernietigen van bacteriën die acne veroorzaken. Voorlopig werd enkel gewerkt met bruin zeewier (Laminaria digitata), gewonnen aan de kust van het Franse Bretagne. Hieruit werd de actieve stof 'Phycosaccharide ACP' gehaald, die vervolgens werd toegevoegd aan een zuurstofbehandeling (OXY) met zink.

    Lees ook

  • Het geheim van de eeuwige jeugd
  • Nieuw wondermiddel tegen acne: tijm
  • De kracht van kruiden: 8 remedies voor gewone kwaaltjes
  • De vier grootste fouten die we in de douche maken

Testfase
Voor dit onderzoek, gepubliceerd in het Britse tijdschrift 'Clinical and Experimental Dermatology', werden 60 jongens tussen 14 en 21 met milde acne onderzocht. De helft van hen gebruikte de op zeewier gebaseerde reiningsgel en balsem, terwijl de andere helft het moest doen met een placebo. De testfase duurde 8 weken en hoewel alle deelnemers een vermindering zagen in het aantal puistjes en meeëters, bleek het zeewierproduct veel effectiever te zijn.

Resultaat
De groep die de actieve stof uit het Franse zeewier had uitgetest zag de zwarte puntjes minderen met gemiddeld 60 procent en puistjes met 64 procent. Bij de placebogroep was dat respectievelijk gemiddeld 35 en 53 procent.

Dit is volgens dokter Gill Jenkins te verklaren door de combinatie van  zeewierextract en zink in een OXY-product. Hierdoor ontstaat een driedubbel effect. Het heeft niet alleen een sterke antibacteriële werking, het controleert ook de olievorming door het enzym, verantwoordelijk voor de productie, af te remmen én het pakt de irritatie en roodheid aan.

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Acne
  • Ziektes en aandoeningen
  • Lichaamsverzorging
  • Huidverzorging

gerelateerd nieuws

  • Het geheim van de eeuwige jeugd

  • Nieuw wondermiddel tegen acne: tijm

  • De kracht van kruiden: 8 remedies voor gewone kwaaltjes

Meer over
  • Acne
  • Ziektes en aandoeningen
  • Lichaamsverzorging
  • Huidverzorging
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet