-
 
HLN.be

Broccoli eten goed voor het hart

Een onderzoek aan de University of Connecticut School of Medecine heeft aangetoond dat broccoli niet alleen kanker helpt voorkomen, maar dat het ook beschermend kan werken tegen hartkwalen. Dat schrijft United Press International.

Het is al jaren geweten dat broccoli veel anti-oxidanten, vitamines en vezels bevatten, die kunnen beschermen tegen kanker. Maar Dipak K. Das en zijn collega's voerden de ratten in het laboratorium broccoli en ontdekten dat de groente effect had op de hartspier.

De ratten die alleen broccoli aten, bleken minder schade aan het hart op te lopen na zuurstofgebrek, dan de ratten die gewone voeding aten.

Volgens de onderzoekers bevat broccoli een hoge concentratie van bepaalde substanties die ervoor zorgen dat de hartbeschermende proteïne thioredoxin wordt aangemaakt. (ka)
22/01/08 10u50
mailIcon Mail een vriend(in)    printIcon Printversie

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met meer dan 300.000 HLN-bezoekers

 

© De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden.

Mediargus Metriweb