Mannen moeten minder rood vlees eten en koffie en alcohol drinken om hun vruchtbaarheid te stimuleren, dat beweren wetenschappers althans.
Uit recent onderzoek bij 250 mannen waarvan de vrouw een vruchtbaarheidsbehandeling onderging blijkt dat wie regelmatig alcohol dronk en ongezond at, minder kans had om een kind te krijgen. Bij drie kwart van de behandelingen werd een eicel succesvol bevrucht, minder dan 40 procent van de vrouwen raakte zwanger. Onderzoeker Edson Borges: "Een hoog BMI (de verhouding tussen gewicht en lichaamslengte) en de consumptie van alcohol treft de concentratie van sperma, de consumptie van granen en het aantal maaltijden per dag heeft een positieve invloed op de vruchtbaarheid."
Man/vrouw
Een slecht eetpatroon en obesitas kunnen de concentratie van sperma verlagen en voorkomen ook dat ze zich naar een eicel kunnen bewegen. Daarom raden specialisten nu aan een dieet rijk aan fruit en granen te eten om de kans op een succesvolle ivf-behandeling te verhogen. In het verleden werden bij vrouwen al vruchtbaarheidsproblemen in verband gebracht met roken en drinken, maar het was nooit duidelijk of dit ook gold voor mannen.
Vruchtbaarheidsspecialiste Lynn Westphal: "Bij het zwanger raken ligt de nadruk altijd op de gezondheid van de vrouw, maar nu blijkt ook dat de levensstijl van de mannen belangrijk zijn, ook wanneer je behandelingen als ivf volgt. Dit maakt een groter verschil dan de meeste mensen denken." (ep)



