Vrouwen lopen sneller hersenschade op door drinken

bewaar artikel
Door: redactie
10/11/11 - 08u01

Overmatig drankgebruik brengt sneller schade toe aan de hersenen van vrouwen dan van mannen, blijkt uit een Zweedse studie over de nefaste gevolgen van doorgedreven drinken. Het gedeelte in de hersenen dat instaat voor de controle van de emoties en de slaap wordt drie keer sneller aangetast bij vrouwen dan bij mannen die stevig aan de fles zitten. Na vier jaar van stevig alcoholgebruik neemt bij vrouwen ook de serotonineproductie met de helft af. In het geval van de mannen treedt dit fenomeen pas na twaalf jaar op, blijkt uit de studie van wetenschappers aan de universiteit van Göteborg.

Kristina Berglund en haar collega's onderzochten verschillende hersenfuncties van 42 deelnemers waarvan een derde vrouwen waren die allemaal alcoholverslaafd zijn. De resultaten werden vergeleken met een testgroep van 28. "We merkten dat het serotoninegehalte bij de drinkers significant lager was."

De vrouwen die deelnamen aan het onderzoek sloegen gemiddeld twaalf flessen wijn per week achterover en dit gedurende vier jaar. De mannen dronken twaalf jaar lang dezelfde hoeveelheid. "De schade aan is even groot bij mannen als vrouwen, alleen treedt het veel later op bij mannen", aldus Berglund. "We wisten dat drinken schadelijk is voor het serotoninegehalte maar we hadden niet verwacht dat de hersenen van vrouwen zoveel kwetsbaarder zijn dan die van mannen." Toch benadrukt Ulf Beggren nog eens dat de schade op termijn voor mannen even groot is.

De onderzoekers zeggen nog dat meer onderzoek nodig is omdat de testgroepen relatief klein waren. De wetenschappers willen ook nagaan wat de psychische impact is van het verminderde serotoninegehalte door het alcoholgebruik. "We weten nu dat excessief drinken nefast is voor het serotoninegehalte maar we willen ook een antwoord op de bijkomende vraag naar de gevolgen hiervan op het functioneren van de drinkers", besluit Berglund. (vsv)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!