Minder zout eten stimuleert de productie van chemische stoffen die slecht voor het hart zijn, waarschuwen wetenschappers.
Gezondheidsexperts beweren al langer dat een eetpatroon rijk aan zout de bloeddruk kan verhogen. Onderzoekers aan de universiteit van Kopenhagen beweren nu na analyse van 67 studies bij 40.000 mensen dat je opname verminderen de sterftekans van sommige patiënten met hartproblemen kan verhogen. Het zou je cholesterol met 2,5 procent doen stijgen en een bepaald type vet met 7 procent verhogen, dit kan bloedklonters veroorzaken.
Andere aanpassingen
Deze verandering zou ook ervoor zorgen dat de nieren meer van het proteïne renine en het hormoon aldosteron, dat in verband staat met een hoge bloeddruk, produceren. Onderzoeker Niels Graudal: "Een toename in cholesterol verhoogt de kans op sterfte aan hart- en vaatziekten. In plaats van van de opname van zout te beperken, zouden mensen zich beter concentreren op het stoppen met roken, de consumptie van alcohol beperken en gewicht verliezen."
Twijfels
"Er is geen sterk bewijs dat het verlagen van zout het risico op hartziekten of een vroegtijdige dood beperkt", professor Graham MacGregor trekt deze bevindingen in twijfel. Hij zegt dat de cijfers onbeduidend zijn, een kleine toename van deze stoffen zijn gelijkaardig aan het effect van diuretica die gegeven worden om de bloeddruk te verlagen. Professor Keith C. Ferdinand: "Deze studie ontkracht de aanbeveling dat minder zout eten een groot voordeel heeft op het beperken van hart- en vaatziekten bij de algemene bevolking, dit kan levens redden."
Volgens experts eten volwassenen best niet meer dan 6 gram per dagen, wat gelijk staat aan ongeveer een theelepel. Ook laat je best voedingsmiddelen als spek, kaas, salami en gezouten nootjes liggen. (ep)



