Het zou onze nieren goed doen, goed zijn voor de lijn en de concentratie verhogen: we kunnen met zijn allen niet genoeg water drinken. Maar is dat wel zo? Een Britse arts noemt de richtlijn om 6 à 8 glazen water per dag te drinken "klinkklare nonsens". De kritiek op haar uitspraken is niet mals.
Dokter Margaret McCartney claimt in de 'British Medical Journal' dat een hoeveelheid van acht glazen water per dag niet goed is voor ons lichaam, of dat daar althans geen wetenschappelijke bewijzen voor zijn.
Acht glazen is te veel
Tot op vandaag raden artsen en voedingsdeskundigen het publiek aan om ongeveer 1,2 liter per dag te drinken. De Britse arts doet het gevaar op uitdroging nu af en claimt dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat water verschillende gezondheidsproblemen kan voorkomen.
McCartney doet het advies van zes à acht glazen per dag af als "klinkklare nonsens". Ze voegt eraan toe dat de positieve effecten van water overdreven worden "door organisaties met andere - economische - belangen, zoals producenten van flessenwater".
Ernstige gevolgen
Bovendien stelt de onderzoeker dat drinken wanneer je geen dorst hebt de concentratie kan verminderen. Het drinken van grote hoeveelheden water kan ook tot slapeloosheid leiden - en dat zal iedereen die drie keer per nacht naar het toilet moet ongetwijfeld beamen.
De Britse arts gaat in haar commentaar nog een stap verder en beweert dat te veel water ook nierschade kan veroorzaken en tot de zeldzame maar fatale aandoening 'hyponatriëmie' kan leiden. Hierdoor zakt het zoutpeil in het lichaam verraderlijk, waardoor de hersenen opzwellen. Dit kan leiden tot een coma of de dood.
"Mensen denken nog steeds dat we allemaal gaan sterven, of dat onze nieren gaan verschrompelen als we geen acht glazen water per dag drinken", aldus McCartney. "Maar voor zo ver ik weet is daar in medisch onderzoek nooit het bewijs van geleverd".
Kritiek en onjuistheden
Lang niet alle dokters steunen McCartney in haar standpunten. "Vooral voor jonge kinderen en ouderen is water essentieel om te hydrateren", reageert een Britse collega.
Watervergiftiging
Wetenschappelijk rammelen haar uitspraken ook. Zo klopt het wel dat een overdaad aan water het zoutpeil in het lichaam kan doen zakken (met de dood tot gevolg), maar dit gebeurt niet bij acht glazen per dag, zoals haar uitspraken wel suggereren. Om hyponatriëmie te bereiken moeten er vele liters per dag gedronken worden. Als er tussentijds zouten en elektrolyten worden opgenomen, daalt het gevaar op 'watervergiftiging' nog verder.
Sterven
Wat wel klopt is dat mensen 'niet sterven' als ze geen acht glazen water per dag drinken, maar niemand heeft beweerd dat dit wel zo is. De richtlijn' acht glazen' (verspreid over een hele dag) is bedoeld om uitdroging tegen te gaan. Je lichaam verliest nu eenmaal vocht per dag (door te plassen of te ademen) en dat verlies moet aangevuld worden.
Een deel daarvan kan aangevuld worden via de voeding, een ander deel via drank. Water is aan te raden omdat het geen calorieën of suikers bevat, zoals bijvoorbeeld fruitsap of frisdrank en omdat het geen vocht afdrijft, zoals koffie, thee of alcohol.
Of iedereen acht glazen water per dag nodig heeft, is inderdaad voor discussie vatbaar. Maar dat acht glazen water per dag ongezond zouden zijn, niet. (id/edp)



