Een glas alcohol per dag kan Alzheimer op latere leeftijd voorkomen, zo blijkt uit onderzoek.
Lichaam en geest
Mensen die een gematigde hoeveelheid alcohol drinken, lopen minder risico dement te worden en in het bijzonder Alzheimer te ontwikkelen. Duitse onderzoekers volgden 3.200 75-plussers die aanvankelijk niet dement waren gedurende drie jaren. Daaruit blijkt dat het consumeren van een gematigde hoeveelheid het algemene risico op dementie of Alzheimer verlaagde. Deze mensen bleken in goede lichamelijke en mentale gezondheid te zijn.
Wijn en bier
Overmatig alcohol drinken is de oorzaak van tien procent van alle gevallen van dementie. De helft dronk geen alcohol, een kwart nam dagelijks een drankje, dat is het equivalent tien gram alcohol, 12,4 procent dronk twee eenheden en nog eens 12,4 procent meer dan twee glazen. De helft consumeerde alleen wijn, een derde hield zich aan bier, anderen dronken de twee. Aan het einde kreeg zeven procent de diagnose van dementie en 3,5 procent ontwikkelden Alzheimer.
Hannah Clark van de Britse genootschap voor Alzheimer: "Tot drie eenheden alcohol, zeker wijn, per dag drinken beperkt het risico. Hoewel er nog meer onderzoek moet gebeuren, denken we dat de voordelen van antioxidanten komen." (ep)



