Een klein stukje chocolade verlaagt de kans op hartfalen bij vrouwen. Dat is geen reden om er dagelijks van te snoepen. Wie maximum twee keer per week chocolade at, was het meest beschermd. Hoe hoger het cacao-gehalte in de chocolade, met andere woorden hoe donkerder de chocolade, hoe beter.
Dat bleek uit een studie bij 31.823 Zweedse vrouwen tussen 48 en 83 jaar, die 9 jaar duurde.
De vrouwen vulden zelf in hoe vaak ze hoeveel chocolade aten. Die data werden gekoppeld aan de Zweedse hospitalisatie- en sterftecijfers.
Niet dagelijks
Eén of twee keer per week een stukje donkere chocolade verminderde het risico op hartfalen met 32 procent. Wie één tot drie keer een stukje per maand at, zag het risico met 26 procent dalen. Wie één of meer stukjes per dag at, profiteerde niet van het gezondheidseffect van de chocolade. Volgens de onderzoekers is dat de wijten aan de calorieën die chocolade bevat.
"Je kan nu eenmaal niet negeren dat chocolade calorierijk voedsel is, en dat grote hoeveelheden regelmatige consumptie gewichtstoename in de hand werkt. Maar als je jezelf wil verwennen, kies dan voor een klein stukje donkere chocolade", aldus hoofdonderzoeker Murray Mittleman.
Flavonoïden
Eerder was al bekend dat de flavonoïden in chocolade de bloeddruk kunnen verlagen, maar dit is de eerste studie die aantoont dat ook het risico op hartfalen vermindert. Hartfalen kan ontstaan bij een langdurige hoge bloeddruk die onbehandeld blijft.
Zwakke plekken
De studie bevat wel enkele zwakke plekken. Zo wordt niet precies bepaald wat 'een beetje' chocolade precies is, of welk cacaogehalte het meest voordeel biedt. Ook het feit dat de vrouwen zelf invulden hoeveel ze aten, is voor discussie vatbaar. Het geheugen van mensen is niet onfeilbaar, en sommige over- of onderschatten systematisch hun eigen voedingsconsumptie.
Of chocolade hetzelfde effect heeft bij mannen is nog niet bekend. (edp)



