Anti-obesitas voeding in de maak?

Wil je dit artikel later lezen? bewaar
Door: redactie
28/07/10 - 10u41

Bij muizen kan de consumptie van probiotica de darmflora zodanig veranderen, dat het ook de appetijt en het metabolisme verandert. Als de resultaten hetzelfde zijn bij mensen, dan is dat een eerste stap naar 'anti-obesitas'-voeding, waarbij het innemen van een supplement of het eten van bepaalde voeding obesitas tegengaat. Dat blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Louvain.

De wetenschappers ontdekten hoe darmbacteriën de productie van 'endocannabinoïden' sturen. Tegelijk beïnvloeden ze ook de appetijt en het metabolisme.

De productie van de endocannabinoïden is rechtstreeks verbonden met de toename van de hoeveelheid vet. Een te grote aanvoer van vetten kan problemen met deze endocannabinoïden veroorzaken, wat opgelost zou kunnen worden door probiotica.

De 'endocannabinoïden' activeren de receptoren in het lichaam verbonden met het neurologische systeem van beloning en verzadiging.

De wetenschappers onderzoeken al jaren de link tussen het metabolisme en voeding. (belga/edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!