De pil die je minder doet eten

Wil je dit artikel later lezen? bewaar
Door: redactie
16/07/10 - 16u43

Een probiotische pil zou ervoor kunnen zorgen dat je minder eet bij de lunch. Dat bleek uit een test bij mannen en vrouwen. Wie een supplement nam met een hoge dosis probiotica bij het ontbijt, at 70 calorieën minder bij de lunch. Als hetzelfde effect kan verkregen worden bij elke maaltijd, dan bespaar je 200 calorieën per maand, zo wordt geconcludeerd uit Deens onderzoek.

"Deze resultaten doen het lijken alsof de inname van probiotica de opname van calorieën doet verminderen, dus zouden ze wel eens nuttig kunnen zijn voor wie wil afvallen of zijn gewicht onder controle houden", aldus onderzoekster Anne Bjerg van de universiteit van Kopenhagen.

Bjerg gaat er van uit dat sommige bacteriën in het spijsverteringsstelsel de eetlust opwekken. De probioticapil bevat alleen 'vriendelijke bacteriën' die het hongergevoel net onder controle houden.

Dat neemt niet weg dat er veel scepsis bestaat in de medische wereld over probiotica en hun actieve werking. Voorlopig is geen enkel probiotisch product aanvaard door een overheidsinstantie. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!