Wie twee frisdrankjes per dag links laat liggen, heeft vijf procent minder kans op hersenbloedingen en acht procent minder kans op een aandoening aan de kransslagader. Dat staat vandaag in Circulation, het tijdschrift van de Journal of the American Heart Association.
"Een verhoogde consumptie van (met suiker gezoete) frisdranken werd in het verleden al gelinkt aan een verhoogde kans op obesitas en type 2 diabetes," aldus Ph. D. Liwei Chen uit New Orleans. "Uit onderzoek bleek dat matiger drinken van (met suiker gezoete) frisdranken een verlagend effect heeft op de bloeddruk en ziektes tengevolge van een te hoge bloeddruk."
Gewichtstudie
In een onderzoek werden 810 Amerikanen tussen 25 en 79 met prehypertensie en een beginnende hypertensie 18 maanden gevolgd. Aanvankelijk ging het om een gewichtstudie. Bij de start van het onderzoek dronken de proefpersonen gemiddeld ongeveer één frisdrank per dag. Tegen het einde van de studie, toen de proefpersonen minder dan een half glas frisdrank per dag consumeerden, werd een belangrijke daling in de bloeddruk vastgesteld.
Hersenbloedingen
Hoewel de daling te maken kan hebben met gewichtsverlies, menen de onderzoekers dat minder (gezoete) frisdranken drinken, een effect heeft op de bloeddruk. Ze leidden af dat wie twee frisdrankjes per dag links laat liggen, vijf procent minder kans heeft op hersenbloedingen en acht procent minder kans op een aandoening aan de kransslagader.
Om de bevindingen kracht bij te zetten, komt een vervolgonderzoek op proefpersonen die niet aan hypertensie lijden. (belga/ddh)



