Eén tot twee glazen alcohol per dag verkleint het risico op het krijgen van diabetes type 2, oftewel ouderdomssuikerziekte. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek bij 35.000 volwassenen.
Gezond leven
Matige alcoholconsumptie kan volgens de onderzoekers deel uitmaken van een gezonde leefstijl, die diabetes kan voorkomen. Het is beter dan helemaal niet drinken. Voor vrouwen is één drankje nog gezond. Bij mannen geldt dat voor maximaal twee glazen. Daarbij moeten mensen nog steeds wel gezond leven (voorkomen van overgewicht, voldoende bewegen, niet roken en uitgebalanceerd eten).
Geen vervanging
Personen die met mate alcohol dronken en ten minste drie van de vier risicoverlagende leefgewoonten hadden, bleken 40 procent minder risico op het ontwikkelen van de ziekte te lopen. "Matige alcoholconsumptie kan niet worden gezien als vervanging van gezond leven", waarschuwen de onderzoekers. Overmatig alcoholgebruik ontraden ze ten stelligste. (belga/ep)



