Pesticiden op fruit en groente verhogen kans op ADHD

bewaar artikel
Door: redactie
18/05/10 - 09u42

Kinderen die pesticiden binnenkrijgen, lopen meer kans om ADHD te ontwikkelen. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie, die is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Pediatrics. De onderzoekers roepen in hun artikel op groente en fruit voor het eten altijd te wassen, zodat er minder bestrijdingsmiddelen op zitten.

De wetenschappers onderzochten ruim 1.100 Amerikaanse kinderen tussen de 8 en 15 jaar. Kinderen die hogere concentraties van de zogeheten organofosforverbindingen in hun lijf hadden, kampten ongeveer twee keer zo vaak met ADHD.

"Er is toenemende zorg dat bestrijdingsmiddelen verband houden met ADHD", aldus onderzoeker Marc Weisskopf. "Dit onderzoek laat zien dat dit verband er mogelijk zelfs is bij kleine hoeveelheden pesticiden."

Organofosforverbindingen zorgen ervoor dat de impulsoverdracht tussen zenuwen en spieren geblokkeerd raakt. Daardoor sterft ongedierte. Nadeel van deze stoffen is dat ze ook schadelijk zijn voor de mens. (anp/mvl)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!