Elke dag frisdrank schaadt kwaliteit van sperma

Mannen die elke dag frisdrank drinken hebben 30 procent minder zaadcellen in hun sperma dan degenen die dat niet doen. Dat blijkt uit recent Deens onderzoek.

Minder zaadcellen

De onderzoekers bestudeerden meer dan 2.500 jonge mannen. Daaruit blijkt dat degenen die geen cola drinken betere kwaliteit van sperma hadden, zij telden gemiddeld 50 miljoen zaadcellen per millimeter sperma, ook hadden ze een gezondere levensstijl. Degenen die elke dag meer dan een liter dronken, hadden slechts 35 miljoen zaadcellen per millimeter, zij aten ook meer fastfood, minder fruit en groenten. Volgens de onderzoekers komt dit niet door de cafeïne in het drankje, want wanneer ze naar de consumptie van thee en koffie keken, was er geen verschil merkbaar in spermakwaliteit. 

Levensstijl?
Mannen met een lager aantal zaadcellen lopen meer risico op onvruchtbaarheid. Het is echter nog niet duidelijk of de cola of de ongezonde levensstijl verantwoordelijk is voor de lagere vruchtbaarheid van de mannen. "Het is belangrijk te weten dat de mannen die cola dronken ook nog op veel andere manieren anders leefden", aldus professor Tina Kold Jensen. (ep)
30/03/10 16u07
mailIcon printIcon | | Meer bookmarks

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers

 
Aan het laden ...
Aan het laden ...

© De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden.


Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslanservice, dating


acap enabled
Mediargus
Metriweb