Dagelijkse appel verkleint kans op kanker

bewaar artikel
Door: redactie
29/03/10 - 16u04

Het regelmatig eten van appels beperkt het risico op een bepaalde darmkanker, dat blijkt uit recent Pools onderzoek.

Schil
De onderzoekers vergeleken de gegevens van 592 patiënten met deze ziekte met die van 765 gezonde mensen. Daaruit blijkt dat degenen die meer dan één appel per dag eten de helft minder risico liepen op colorectale kanker. Het eten van ander fruit heeft niet hetzelfde effect op je gezondheid.

Flavonoïden
Volgens de onderzoekers is de hoge concentratie van flavonoïden in appels de reden. Deze gedragen zich als antioxidanten en zitten voornamelijk in de schil van de appels, je vindt ze er vijf keer meer dan in het vruchtvlees. De onderzoekers raden dus aan het fruit te wassen in plaats van te schillen. Flavonoïden verhinderen dat vrije radicalen schade aanrichten aan het weefsel, zo kunnen ze kanker voorkomen. (ep)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!