Een kopje espresso vertraagt binnen het uur de bloedtoevoer naar je hart, dat ontdekten onderzoekers.
Bloedtoevoer en -druk
De onderzoekers bestudeerden 20 volwassenen die een kopje espresso dronken, ze vergeleken dit met de consumptie van een cafeïnevrije variant. Daaruit blijkt dat cafeïne de bloedvaten vernauwt, waardoor binnen het uur de bloedtoevoer naar het hart met 22 procent wordt afgesneden. Dit komt doordat de stof een chemische stof blokkeert die de bloedvaten open houdt. Wanneer de vrijwilligers een cafeïnevrije versie dronken, verbeterde de bloedtoevoer lichtjes. Ook steeg de bloeddruk bij een normale espresso.
Korte en lange termijn
De Britse overheid raadt aan niet meer dan vijf kopjes koffie per dag te drinken. Een espresso bevat 130 milligram cafeïne, dit in vergelijking met 75 milligram in instantkoffie, filterkoffie bevat 120 milligram. Omdat koffie antioxidanten bevat kan een espresso zonder cafeïne je gezondheid een boost geven. De voordelen kunnen op korte termijn te niet gedaan worden door de grote hoeveelheid cafeïne, op lange termijn winnen de antioxidanten, aldus de onderzoekers. Want verschillende studies toonden aan dat koffiedrinkers minder risico lopen op hartproblemen en diabetes.
Met mate
Samen met een grote keuze aan koffiesmaken, steeg de populariteit van espresso. Professor Euan Paul: "Het is belangrijk er op te letten dat dit een kleinschalige studie is en dat cafeïne een ander effect heeft op elke persoon. Als je er met mate van geniet, is koffie veilig voor de meeste mensen." (ep)



