Zware diëten verzwakken de botten
Meisjes die zwaar aan het diëten slaan, om te voldoen aan het superslanke schoonheidsideaal, maken hun botten zwak. Britse onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat vetmassa gelinkt is met botsterkte, vooral bij meisjes. Hoe kleiner de vetmassa, hun dunner en brozer de botten en hoe meer kans op breuken.
Van vet naar botHet is niet bepaald nieuws dat zwaar diëten en anorexia tot dunne botten leiden. Maar de expliciete link met de vetmassa is wel nieuw. Het onderzoeksteam, verbonden aan de universiteit van Bristol, scande de botten van 4.000 vijftienjarigen en noteerde de vetmassa. Hoe meer vetmassa, hoe dikker de botten, een verband dat vooral duidelijk was bij meisjes.
5 kilo, 8 procentMeisjes die vijf kilo bijkwamen kregen 8 procent dikkere botten. Omdat meisjes een hoger vetgehalte hebben dan jongens, ook bij een normaal gewicht, wordt verondersteld dat het vetgehalte een belangrijkere rol speelt bij meisjes en hun botontwikkeling.
Op het spel"Meisjes moeten beseffen dat ze de gezondheid van hun botten op het spel zetten door extreem te diëten. Osteoporose en alle gevolgen vandien zijn dan niet ver af. Vrouwen hebben als meer last van dunnere botten dan mannen, en ze lopen tot drie keer vaker botbreuken op op gevorderde leeftijd. Daarom is het voor hen extra belangrijk goede botten op te bouwen in hun jeugd," legt Jon Tobias uit.
De botmassa groeit tot aan tot midden de 20, vanaf 35 neemt de botmassa weer af als onderdeel van het verouderingsproces.
SportenAls tegelijk afvalt én gaat sporten om sterkere botten te kweken, ben je dan vrij van risico? "Niet bepaald", waarschuwt Tobias. "Lage impact-sporten zoals wandelen, zullen je vet doen verbranden maar maken je botten niet sterker. Gaan lopen of springen zijn betere sporten als je tegelijk je botten wil aansterken."
Te weinig calciumNaast het diëten, nemen hedendaagse meisjes ook tot 20 procent te weinig calcium en vitamine D op om hun botten optimaal sterk te maken. Bovendien sporten ze te weinig, wat alweer de aanbouw van botmassa niet ten goede komt.
Wetenschappers waarschuwen er ook voor dat te streng diëten ook onomkeerbare gevolgen kan hebben voor je vruchtbaarheid en algemene gezondheid. (edp)