© Thinkstock.
Zwangerschap Een Nederlandse studie bij 3.439 vijf- en zesjarigen heeft geen bewijs gevonden voor de stelling dat de gedragsproblemen van de kinderen te wijten zijn aan de cafeïneconsumptie van de mama tijdens de zwangerschap. "Er waren niet meer problemen bij kinderen van moeders die dagelijks drie koppen dronken, in vergelijking met moeders die geen koffie dronken", zegt Eva Loomans van de universiteit van Tilburg.
Ongeveer vijf procent van de kinderen had een vorm van gedragsstoornis, zoals hyperactiviteit of concentratieproblemen. De kans daarop was niet groter naarmate de moeders meer koffie hadden gedronken.
Impact & veiligheid
"Deze studie heeft enkel het verband nagekeken tussen gedragsproblemen en cafeïneconsumptie. Dat wil niet zeggen dat cafeïne geen impact heeft, om dat te weten is nog meer onderzoek bij kinderen nodig", legt de onderzoekster uit.
Het wil ook niet zeggen dat koffie veilig is. De consumptie van cafeïne wordt voor zwangere vrouwen beperkt, al verschillen de maatregelen van land tot land. In Groot-Brittannië wordt niet meer dan 2 koppen per dag aangeraden, in ons land gaan de richtlijnen tot 4 kopjes per dag.
Koffie tijdens de zwangerschap geeft kans op een laag geboortegewicht, wat een probleem is omdat het gelinkt is aan allerlei ziektes. Ook vergroot koffie de kans op een miskraam.
Qua impact op de ontwikkeling van het kind is er voorlopig weinig bewijs. Testen bij dieren tonen aan dat cafeïne een impact heeft op de hersenontwikkeling van de foetus, wat op latere leeftijd voor gedragsveranderingen zou zorgen. Het is niet aangetoond dat dit bij mensen ook het geval is.
Richtlijnen
Voor zwangere vrouwen blijft gelden: drink met mate koffie en andere cafeïnehoudende dranken, zoals cola, zwarte en groene thee, energiedrankjes. Omdat ook chocolade, dafalgan en kruidenthee cafeïne bevat, neem je algauw meer op dan je denkt.
Op wikipedia vind je een tabel met het gemiddelde cafeïneniveau per drankje, voedingsstof of medicatie.




Door: