Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Alcohol

Wat echt telt: niet hoeveel, maar hoe je drinkt

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Ellen Provoost
1/06/12 - 10u50  Bron: The Daily Mail

De manier waarop je drinkt is even belangrijk voor je gezondheid als de hoeveelheid alcohol die je consumeert, dat blijkt uit een recente studie.

Voor het onderzoek kregen muizen het equivalent van dagelijks twee drankjes, de dieren in de andere groep kregen gedurende twee dagen zeven drankjes en dronken de rest van de dagen geen alcohol. Ze werden ook op een vetrijk dieet gezet, dat de ontwikkeling van aderverkalking moest aanmoedigen. Het niveau van slechte cholesterol daalde tevens bij de muizen die elke dag twee glaasjes dronken, uit eerder onderzoek bleek al dat dit het risico op aderverkalking beperkt. Het niveau van goede cholesterol steeg bij beide groepen.

Nauwe aders
De vorming van aanslag in de aders, maar ook de toename van immuuncellen die ontstekingen in de hand werken en zo bijdragen tot het vernauwen van de aders nam meer af bij muizen die gematigd dronken dan de geheelonthouders. Het tegenovergestelde gebeurde bij muizen die zeven glazen per dag dronken.

Dikker
Daaruit concluderen de vorsers dat het consumeren van 14 drankjes per week, gemiddeld twee per dag, goed is voor je hart, maar 14 drankjes in een weekend blijken net schadelijk te zijn. Mensen die aan het zogenaamde 'binge drinking' doen, komen meer gewicht bij dan gematigde drinkers en het dubbele van geheelonthouders. Onderzoeker John Cullen besluit: "Mensen moeten niet alleen nadenken over hoeveel alcohol ze drinken, maar ook over de manier waarop ze drinken."

Experts beschouwen dat je opname van alcohol risicovol is wanneer mannen meer dan vier drankjes per dag consumeren, bij vrouwen is dat drie per dag.

    Lees ook

  • Leef langer, drink wekelijks de helft minder bier
  • Niet meer dronken van alcohol dankzij pilletje

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Alcohol
  • Ziektes en aandoeningen
  • Alcoholisme

gerelateerd nieuws

  • Leef langer, drink wekelijks de helft minder bier

  • Niet meer dronken van alcohol dankzij pilletje

  • Britse artsen willen zelfde waarschuwingen voor drank als op pakjes sigaretten

    Britse artsen willen zelfde waarschuwingen voor drank als op pakjes sigaretten

Meer over
  • Alcohol
  • Ziektes en aandoeningen
  • Alcoholisme
Abonnement Goed Gevoel + gratis wellness voor twee + fles cava

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet