Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Alcohol

Vlaamse jeugd eet minder fruit en drinkt meer bier

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Bewerkt door: Steven Alen
2/05/12 - 05u31  Bron: belga.be
© thinkstock.

Meer dan een op de drie Vlaamse pubers vindt zichzelf dik en ongezond. De Vlaamse jeugd eet ook minder fruit en drinkt wekelijks meer bier dan buitenlandse leeftijdsgenoten, blijkt uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarover De Morgen en Het Laatste Nieuws berichten.

De Vlaamse jongeren voelen zich vooral te dik, want slechts een op de tien is dat ook effectief. Dat de Vlaamse jongeren zich toch ongezond voelen, hangt volgens de WHO samen met een gebrekkig contact met hun ouders.

Het gebrekkige contact zou er ook voor zorgen dat Vlaamse pubers ongezonder leven. Zo eten zij weinig fruit, bewegen zij te weinig en drinken ze meer. Bijna de helft heeft alcohol gedronken voor zijn of haar dertiende.

Internet
Vlaamse jongeren spreken ook minder vaak fysiek af met leeftijdsgenoten, maar praten wel veel bij via sociale media. Ook dat veelvuldige internetgebruik zou er mee voor zorgen dat jongeren zich slecht voelen over hun gezondheid.

Voor de studie werden in Vlaanderen 4.180 jongeren ondervraagd door de vakgroep maatschappelijke gezondheidskunde van de Universiteit Gent. De onderzoekers roepen de overheid op om dringend werk te maken van een beter, jeugdgericht beleid.


 

    Lees ook

  • Aantal Nederlandse comazuipers vorig jaar toegenomen
  • Trend bij Amerikaanse tieners: dronken worden door handgel
  • Niet vrienden maar ouders zetten tieners aan tot drinken
  • Nog eentje: (beetje) alcohol scherpt het brein

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Alcohol
  • Jongeren
  • Bier
  • Groenten en Fruit

gerelateerd nieuws

  • Aantal Nederlandse comazuipers vorig jaar toegenomen

  • Trend bij Amerikaanse tieners: dronken worden door handgel

  • Niet vrienden maar ouders zetten tieners aan tot drinken

Meer over
  • Alcohol
  • Jongeren
  • Bier
  • Groenten en Fruit
Abonnement Goed Gevoel + gratis wellness voor twee + fles cava

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet