Echt aantrekkelijk lijkt het misschien niet op je bord, maar zeewier zou de kans op een hartaanval verkleinen. Wetenschappers ontdekten recent stoffen in de plant die de bloeddruk verlagen en vergelijkbaar zijn met bepaalde medicijnen.
Zeewieren bevatten een rijkdom aan bepaalde proteïnen, die ook in melk voorkomen. Deze stoffen hebben een effect dat vergelijkbaar is met verschillende medicijnen die worden voorgeschreven om de bloeddruk te verlagen. Op die manier kunnen ze het risico op hartaanvallen en beroertes verkleinen.
"Onontgonnen bron"
De studie baseert zich op 100 eerder verschenen rapporten, waarin de gunstige effecten van de plant werden onderzocht. Dokter Maria Hayes voert onderzoek naar het groene goedje in Dublin en zegt dat zeewier een "onontgonnen bron aan gezonde en weldoende ingrediënten" is.
Verder onderzoek
De wetenschappers roepen nu op tot verder onderzoek naar de ontdekte stoffen en "de mogelijkheid om deze in andere voedingsmiddelen te verwerken".
Vooral de variëteit aan wieren, de overvloedige aanwezigheid en de gemakkelijke teelt zijn argumenten die ter promotie worden aangehaald. "Er zijn meer inspanningen nodig om het potentieel van wieren en hun integratie in ons voedingspatroon te integreren", zo luidt het.
Twee wieren in één klap
Een extra troef: zeewier bevat weinig calorieën en zou aan te raden zijn voor vrouwen op dieet. Bepaalde wetenschappers beweren dat de wieren gewichtsverlies opmerkelijk zouden bevorderen, doordat ze vet absorbeert. (id)



