Het eten van zuivelproducten verhoogt je risico op je hartaanval niet. Dat blijkt uit recent onderzoek.
Voedingsexperts volgden 3.630 mannen uit Costa Rica. Daaruit blijkt dat de zuivelopname bij mensen die een hartaanval kregen niet anders was dan bij mensen die dit niet meemaakten. Er bestaat geen verband tussen de consumptie en het risico op een hartaanval, zelfs bij degenen die meer dan 593 gram per dag opnamen. De onderzoekers geloven niet dat de verzadigde vetten in zuivelproducten onschuldig zijn, maar andere bestanddelen als calcium, vitamine D en kalium kunnen beschermen tegen hartziekten bij degenen die hier het meeste van aten.
Eerdere studies hadden er namelijk voor gezorgd dat verzadigd vet tot een hartaanval kan leiden. Onderzoekster Stella Aslibekyan: "Voedingsmiddelen als melk en kaas zijn erg complex." (ep)



